Jos haluat kehittää työnantajabrändiäsi, se ei tapahdu itsekseen eikä hetkessä. Aloita tuottamaan sellaista sisältöä, jonka avulla rakennat haluamaasi mielikuvaa sekä saat ihmiset kiinnostumaan yrityksestäsi työnantajana. Tee sisältöä ”ihannetyöntekijöille”. Työnantajamielikuvalla on usein palkkaa suurempi merkitys työpaikan valinnassa, joten siihen panostaminen kannattaa. Positiivinen työnantajamielikuva on siis yrityksillesi kilpailuvaltti. Tässä 12 ytimekästä ohjetta mitä kannattaa tehdä:
1. Käytä niitä kanavia missä tulevat työntekijäsi todennäköisesti viihtyvät. Mieti tavoitatko heitä parhaiten LinkedInistä, Instasta, youtubesta vai Facesta? Tai voivathan he olla vaikka TikTokissa. Käytä niitä kanavia hyödyksesi. Kun valitset kanavat oikein, tavoitat oikeita ihmisiä ja omaa aikaasi ei kulu turhaan.
2. Kysele ja selvitä millaisia sisältöformaatteja kannattaisi hyödyntää. Lukisivatko he mieluummin blogiasi, kuuntelisivatko podcasteja vai katsoisivatko videoita? Voit myös hyödyntää näitä kaikkia.
3. Ole aito ja luova. Suunnittele sisällöntuottaminen ja tuota sellaista sisältöä, joka kiinnostaa lukijoita. Sisältö pitää luonnollisesti olla juuri sitä mitä yrityksessäsi tapahtuu, pidetään arvossa jne eli totuudenmukaista sisältöä.
4. Kaikkia kiinnostaa mitä yrityksessä tapahtuu. Pidä huoli että yrityksen nettisivut ovat ajan tasalla. Voit hyödyntää sisällössä kaikkea sitä materiaalia mitä sinulla on jo olemassa.
5. Katsele ja analysoi aiemmin tekemiäsi aineistoja (työpaikkailmoitukset, uutiskirjeet, some päivitykset) työntekijän näkökulmasta. Leiki olevasi työnhakija. Miltä yritys sinusta näyttää, mitä kuvaa yritys antaa sinulle? Arvokas ryhmä, jolta saat tietoa, millaiseksi yritys koetaan, on yrityksen omat työntekijät. Kysele siis työntekijöiden mielipiteitä ja kuuntele heitä herkällä korvalla. Analysoi kriittisesti mitä kannattaa sanoa, kertoa ja millaista sisältöä kannattaisi tulevaisuudessa tehdä ja millaista ei.
6. Tee nettisivuille oma rekrytointisivu tai sivu voi olla myös nimellä työnantajasivu, sivu meistä tai yritys. Kerää sinne kaikki sisältö, joka aivan varmasti kiinnostaa hakijoita. Tämä jo rakentaa työnantajabrändiäsi. Sinne voi tehdä videoita, kuvia ja tekstejä työpaikasta ja sen historiasta tarinoita. Linkkaa sosiaalisenmedian sivut tähän osioon.
7. Tee sosiaaliseen mediaan kiinnostavia postauksia yrityksestä. Mitä teillä tapahtuu, missä mennään, mihin mennään, millaisia haasteita ratkotaan. Eli sisältöä arjesta sekä työntekemisestä, että työntekijöistä.
8. Mistä syntyy yrityksen kulttuuri? Työntekijöistä! Hyödynnä tekemisessä työntekijöitä. Päästä heidät ääneen. Kehitä heidän kanssaan, vaikka viikoittainen sarja, jolloin joku aina kertoo omasta työstään. Ideoi yhdessä heidän kanssaan. Anna heille mahdollisuus kertoa ja näyttää kuinka hyvin he viihtyvät työpaikassaan.
9. Kerro miten teillä juhlistetaan asioita ja tapahtumia? Kerro kuinka työntekijät kouluttautuvat lisää? Mitä he opiskelevat? Kuinka asiakkaat hyötyvät tästä?
10. Kerro mitä itse johtajana ajattelet? Kuinka haluat johtaa yritystä? Mitkä asiat koet tärkeäksi? Miten ne näkyvät johtamisen arjessasi?
11. Tuo esille yrityksen arvot. Miten ne näkyvät ja kuuluvat? Kuinka ne on viety käytäntöön ja mitä ne tarkoittavat käytännön tekemisessä?
12. Tee suunnitelma toteuttamiseen. Delegoi tehtävät ja ota työnantajabrändin rakentaminen haltuun. Tässä on se hyvä puoli, että samaan aikaan se rakentaa myös mielikuvaa yrityksestäsi asiakkaille ja sidosryhmille.
Työyhteisön rakentavat aina työntekijät. He sanovat ja tekevät asioita. He ovat avainasemassa työnantajabrändin rakentamisessa. Anna siis heidän loistaa ja rakentaa yrityksen työnantajabrändiä. He ovat yrityksesi käyntikortti niin ”hyvässä kuin pahassakin”!
Comments