Uuden työntekijän etsiminen ja palkkaaminen on aina työ sekä panostus yritykselle, ja sisältää myös riskin onnistumisesta. Löydetäänkö oikeanlainen henkilö, joka on juuri meille sopiva?
Työnantajalla on aina odotuksia rekrytoinnin osalta ja samoin hakijalla. Organisaatio etsii työntekijää, joka on tärkeä liiketoiminnan kannalta ja niiden tavoitteiden osalta, joita on asetettu. Työntekijä (hakija) taas etsii mielekästä työpaikkaa oman urakehityksensä näkökulmasta. Toisin sanoen kummallakin osapuolella on omat odotukset.
Rekrytointi maksaa aina yritykselle. Pelkästään rekrytointiin käytettävä aika johdon osalta maksaa. Mitä jos tehdäänkin virherekrytointi? Rekrytointi, joka ei ole onnistunut, on aina kallis yritykselle. Virherekrytointi maksaa yleensä paljon rahaa ja aikaa. Tämän takia rekrytointiin kannattaa käyttää panoksia ja varmistua kaikin keinoin jo etukäteen onnistumisen mahdollisuudesta.
Rekrytoijana minulle on tärkeää, että työntekijä viihtyy uudessa työssään ja pystyy kehittymään siinä. Vastaavasti työnantajalle rekrytoidun henkilön pitää vastata odotuksiin, joita on asetettu.
Kuinka varmistat onnistuneen rekrytoinnin? Tässä hieman vinkkejä siihen.
1. Tee huolellinen suunnitelma ja kartoitus rekrytointitarpeesta. Mihin tehtävään ja millaiseen olet nyt palkkaamassa? Miten tämä tehtävä tulee kehittymään pidemmällä aikavälillä? Millaista osaamista siihen on oltava nyt ja tulevaisuudessa? Tämä on koko rekrytointiprosessin tärkein vaihe. Riittävä analysointi sekä selvitys millaista ihmistä ollaan hakemassa. Tässä vaiheessa ei kannata ”hötkyillä”, vaan miettiä rauhassa, mitä osaamista oikeasti tarvitaan ja halutaan.
2. Pohdi, löytyykö organisaatiosta tarvittavat resurssit ja osaaminen hoitaa rekrytointia? Rekrytointiprosessi vie aikaa, ja aika on pois muusta tuottavasta työstä. Mikäli aika ei riitä, kannattaa ottaa ammattilainen avuksi. Kiireessä ja liian tiukalla aikataululla tehdään helpommin virheitä ja vääriä päätöksiä, joka voi johtaa vääriin valintoihin.
3. Tee myös valmiiksi suunnitelma mitä tarjoat? Jos tarjoat urapolkua, mielenkiintoisia työtehtäviä, mahdollisuuden kehittyä saatat saada parempia hakijoita. Ihan sama onko kyse ikkunanpesijästä, kaupankassasta, tiimin johtajasta, asiantuntijasta. Yleensä kaikkia kiinnostaa oma tulevaisuus sekä kuinka on mahdollista omassa työssään kehittyä.
4. Muista infota kaikkia hakijoita koko rekrytointiprosessin ajan. Anna heille väliaikatietoa ja etene prosessissa suunnitelmallisesti. Valmistaudu siis viemään prosessia eteenpäin ja allokoi aika minkä tarvitset rekrytointiprosessin loppuun viemiseen huolellisesti paneutuen. Prosessin päätyttyä informoi prosessin päättymisestä kaikkia hakijoita.
5. Anna mahdollisimman rehellinen kuva työpaikasta hakijoille. Jos mahdollista anna hakijan keskustella myös tulevan kollegan kanssa. Mitä paremman kuvan hakija saa tulevasta työpaikasta sitä helpompi hänen on sitoutua siihen. Jos olet rehellinen ja avoin hakijaa kohtaan, luultavasti hänkin on avoimempi ja rehellisempi sinua, rekrytoijaa kohtaan. Työntekijän kertoessa rehellisesti omista toiveistaan ja odotuksistaan voidaan paremmin varmistua siitä, että työ ja juuri siihen työhön sopiva ihminen kohtaavat. Näin voit varmistaa rekrytoinnin onnistumista.
6. Kuuntele hakijoita herkällä korvalla. Anna heidän kertoa itsestään, elämäntarinaansa, työhön liittyviä toiveita ja kuuntele millaisia he ovat. Saat paljon tietoa haastateltavasta ja tutustut häneen paremmin. Älä siis kiirehdi haastattelutilannetta, vaan käytä hieman aikaa tutustuaksesi ihmiseen, ketä olet haastattelemassa. Vanha sääntö pätee edelleen hyvin eli hakijalla on 80% ja haastattelijalla 20% puheaikaa haastattelussa.
7. Kerro aina tieto haastateltavalle, kuinka prosessissa edetään jatkossa. Kun olet tehnyt päätöksen kerro valitulle, mutta kerro myös niille, joita et valinnut. Anna palautetta hakijalle, jos hän sitä pyytää. Älä koskaan jätä kertomatta ja informoimatta kaikkia hakijoita, kun rekrytointiprosessi on päättynyt, jolloin organisaatiosta jää hyvä kuva.
Mikäli aikasi ei riitä tai koet epävarmuutta oikean osaajan löytämiseksi, voit aina olla yhteydessä. Minähän autan mielelläni. Olen onnistunut rekrytoimaan oikeita ihmisiä, ja haluan jatkaa valitsemallani tiellä. Minuun saa olla muuten yhteydessä, jos tarvitset apua ja lisäkäsiä rekrytointiin.
Comments