Viime viikolla uutisoitiin mittavista yt-neuvotteluista eri yrityksissä.
Työyhteisön hyvinvointi on kovilla työkuorman kasvaessa nopealla tahdilla. YT-neuvottelut ja lomautukset tuovat oman haasteensa työyhteisön hyvinvointiin. Tämän takia jokaisen työpaikan johdon tärkein tehtävä on luoda turvallisuutta, hyvinvointia ja vuorovaikutusta työpaikalle.
YT-neuvottelut ovat kuin stressitesti yritykselle. Prosessi, joka vaatii paljon työtä johdolta, esimiehiltä ja luottamushenkilöiltä. Prosessin tuloksena tulisi päätyä oikeudenmukaisiin ratkaisuihin sekä saada säilytettyä työyhteisön toimintakyky. Toimintakyky pitäisi pystyä säilyttämään läpi koko prosessin sekä sen jälkeen. Töitä on jatkettava kaikesta huolimatta, ja ilmapiiri saatava säilytettyä sellaisena, että jokainen yksilö uskaltaa sekä pystyy jatkamaan työn tekemistä tuntematta huonoa omaatuntoa siitä että oma työpaikka säilyi mutta työkaverin ei. Tiedotuksella prosessin aikana on tähän valtava vaikutus.
Koronan myötä moni työntekijä ymmärtää yrityksen tilanteen, mutta jos vuorovaikutus johdon puolelta katoaa, katoaa ymmärryskin hyvin helposti. Näihin prosesseihin sisältyy väkisin tunteita. Tunteet voivat nousta pintaan. Erityisen kuormittavaa prosessi on esimiehille, jotka joutuvat mahdollisesti irtisanomaan tiimistään useita henkilöitä. Kuka saa jäädä ja kuka lähteä. Joku kertoo tilanteen, joku antaa paperin kouraan ja työtekijän kädet vapisevat vastaanottaessa sekä hänen kurkkuaan kuristaa aivan varmasti. Ei ole helppo vuorovaikutustilanne esimiehelle. Osa esimiehistä ei myöskään koskaan ole ollut vielä tällaisen tilanteen edessä. Silloin tilanteen hoitaminen vaatii heiltä myös jaksamista. Osallisten tunnereaktiot prosessin aikana ja irtisanomistilanteessa voivat vaihdella hyvinkin suuresti voimakkuudeltaan, ja yllättää kokeneenkin johtajan. Muistan erään johtajan kommentin, joka joutui irtisanomaan työntekijöitä useammassa eri vaiheessa vuosien aikana. ”Tähän ei totu koskaan, tämä on aina yhtä raskasta”. Täytyy olla aikamoinen ”kivikasvo” johtajana, joka ei koe itse tunteita prosessin aikana.
Mikään ei ole tärkeämpää tässä tilanteessa, kuin hoitaa tilanne hyvin. Työyhteisön jaksamiseen on panostettava jo ennen prosessin aloitusta. Työyhteisön vuorovaikutusta, surua ja aitoa keskustelua aiheesta on tuettava. Työntekijöiden välille saattaa syntyä jännitteitä tai jopa jonkin asteisia ristiriitoja. Niihin on puututtava. Apuja on myös saatavana. Jokainen prosessissa mukana oleva ansaitsee tukea.
Työhyvinvointiin erikoistuneita ihmisiä on ostettavissa tukemaan tilanteen edistymistä. Työnohjauksella voidaan auttaa niitä, jotka jäävät taloon. Työnohjauksella saadaan luotua tila, jossa voidaan keskustella paineetta vaikeistakin asioista. Sen kautta voidaan rakentaa vuorovaikutusta myös työyhteisön keskuuteen. Vakavampia ristiriitoja voidaan ratkoa sovitteluun erikoistuneen ammattilaisen kanssa.
Kaikkia keinoja kannattaa käyttää, jotka koetaan tarpeelliseksi. Hyvin suunniteltu YT-neuvotteluprosessi ammattilaisten kanssa onnistuu huomattavasti paremmin. Työyhteisö kärsii vähemmän ja pystyy hoitamaan työnsä niin YT-prosessin aikana kuin sen jälkeenkin. Yrityksen tuloksenteko ei kärsi ja lamaudu prosessin aikana. Minäkin voin tarvittaessa auttaa sovittelijana, tämä kuuluu osaamiseeni. Lisäksi verkostostani löytyy myös vankan kokemuksen muutosprosessin läpiviennistä omaava osaaja. Ole yhteydessä, jos tarvitset apua.
Kommentare