Millainen sinun mielestäsi on hyvä esimies? Millaisia asioita hän tekee? Kuinka hän arjessa toimii? Kuinka hän ottaa muut huomioon? Tällaisia kysymyksiä voisi herätellä, kun mietitään mistä aineista hyvät esimiehet on tehty. Pullataikinaan tarvitaan useampia ainesosia kuten jauhoja, hiivaa, sokeria ja nestettä, jotta siitä muodostuu kunnollinen taikina. Hyvä esimieskään ei muodostu vain yhdestä vuorovaikutustaidosta vaan tarvitsee erilaisia taitoja.
Tässä kirjoituksessa haluan nostaa esille kuuntelutaidon. Hyvä esimies osaa minun mielestäni kuunnella. Kuuntelemista on kahdenlaista, on kuuntelemista ja läsnäolevaa kuuntelemista. Työntekijä voi todeta minua kuunneltiin. Kuinka sitten käykään? Menee hetken aikaa ja hän toteaa, etten tullutkaan kuulluksi. Kuunteleminen ja kuulluksi tuleminen ovat kaksi eri asiaa. Me kaikki sorrumme välillä kuuntelemaan. Oletko ollut tilanteessa, että kuuntelit mitä toinen kertoi ja sanoi. Hetken päästä tai seuraavana päivänä et enää muistakaan mitä hän oikeastaan sanoi. Sinä siis kuuntelit, mutta et sisäistänyt kuuntelemistasi. Näissä tilanteissa emme olleet aidosti läsnä. Näillä tilanteilla on kuitenkin hintansa. Työntekijät vaistoavat poissaolevuuden ja saattavat pitää ideansa omana tietonaan. He saattavat jättää kertomatta mitä olivat aikeissa kertoa. Työntekijä, joka ei tule kuulluksi, miettii hetken päästä, että eipä tuollakaan sanomisella ollut mitään vaikutusta tai hänen ideaansa ei noteerattu.
Aina ei voida toteuttaa toiveita, ideoita tai ehdotuksia. Niissä tilanteissa keskustelu työntekijän kanssa olisi tärkeää. Miksi ei voida toteuttaa. Mikä sen aiheuttaa. Silloin työntekijä tietää kuitenkin tulleensa kuulluksi. Hän ymmärtää miksi hänen asiansa ei etene. Hän tietää, että esimies on kuitenkin välittänyt hänen sanomisestaan. On kuunnellut häntä ja ottanut hänet tosissaan.
Esimiehen pitää uskaltaa ottaa vastaan myös kyseenalaistusta ja kritiikkiä omasta toiminnastaan. Vain sitä kautta esimiestaidot kehittyvät. Tämä voi joskus olla vaikeaa, koska voi olla myös tilanteita, että kritiikki ei ole perusteltua. Taustalla voi olla tilanteen tai toiminnan väärinymmärrystä. Työntekijä kokee, ettei häntä ole kuunneltu, koska asiaan ei ole otettu kantaa ja siitä ei ole jälkeenpäin keskusteltu. Moni ristiriita tilanne voitaisiin välttää kuuntelemalla, kyselemällä ja keskustelemalla.
Mitä arvostetaan? Esimiehiä, jotka ovat helposti lähestyttäviä ja heidän käytöksensä on ennakoitavissa eli toiminta ja käyttäytyminen on johdonmukaista eli ei ”tuuliviirimäistä” . Esimiehiä, jotka kuuntelevat ja keskustelevat asioista. Jaksavat kiinnostua työntekijöiden tekemisestä. Heille uskaltaa puhua, kysyä ja tietää heidän kuuntelevan. Hyvä esimies kuuntelee ja kyselee. Hän antaa työntekijälle tunteen, että on tullut kuulluksi. Hän perustelee päätöksensä niissä tapauksissa, kun asiaa ei voida toteuttaa. Tärkeää on myös ymmärtää, että yksikään esimies ei ole täydellinen. Kun kokee olevansa täydellinen esimies, voi olla ettei enää kuuntele riittävän herkällä korvalla työntekijöitä. Esimiestyö vaatii nöyrää asennetta, oman itsensä johtamistaitojen jatkuvaa kehittämistä.
Tämä aihe on niin mielenkiintoinen, että otan tähän myöhemmin vielä lisää kantaa. Esimiestaidot, vuorovaikutus ja johdonmukainen tekeminen ovat niin tärkeä perusta esimiestyölle. Kuuntelevaa ja kyselevää sekä tunteet huomioivaa johtamista kaikille esimiehille.
Comments